Saturday, May 1, 2010

good thing if you are the last daughter in family

hey blogger!!!long time no see ya..(curious if we had been seen each other before). lately, I'm so busy with my coursework and mid-term examination. thanks god the exam had been work with successfully. then, the happy things is I've got the 'D' for my science and materials paper. The 'D' is mean Distinction. it mean you correct with all the question. then, about my another paper, I've don't know yet, maybe have to wait for more times to know it.

The main focus for this entry not about my coursework or exam but about how good being the last daughter in your family. if I had read about how being the elder sister, why not if I share something about the enjoyable being the last sister in the family.

I'm the last girl in my family. have one older brother, two sister and one youngest brother just make me have a small siblings member. my brother is 25 years old and my two elder sister is 23 and 22 years old. since, my first sister got married lately, so we have a new member in our family. my youngest brother just being 14 years old in last march. See, how long the different years between me and him. (just now I'm 19 years and 6 month old, not be 20's yet.)

okay. sekarang tukar bahasa melayu pula. tadi adalah latihan untuk meningkatkan tahap bahasa inggeris saya..weeeee....sekarang jom kita explore betapa bestnya jadi anak perempuan bongsu dalam family:

1. bila di suruh bantu mama masak semestinya bukan andalah orangnya..dalam family saya, kakak sayalah mangsanya..memang tugas dia bantu mama kat dapur kan..dia yang tua, lagipun dia dah kahwin sekarang, kenalah belajar masak..huhuhu..

2. bila disuruh kemas rumah, anda bukanlah calon yang sesuai untuk menjadi ahlinya..wah, sangat kejam sebab akan past kat kakak anda. hehehehe..mesti tension ada adik seperti ini bukan? sayalah salah seorang darinya...

3. bila mama suruh jadi babysitter for the baby, anda akan larikan diri dan memang kakak anda atau abang anda akan di lantik secara tak rasminya untuk jadi babysitter sementara...hahaha..
(nasib baik kami satu family sukakan baby)

4. anda akan selalu dimanjakan oleh ayah atau ibu anda. contohnya, bila anda jarang balik ke rumah, mereka akan penuhi segala permintaan anda seperti masakkan lauk kegemaran anda, bawa anda pergi jalan-jalan, pergi makan kat luar yang sedap-sedap.
keluarga saya akan buat macam itu kat saya, sebab jarang balik, mereka akan selalu bawa saya keluar makan makanan yang saya teringin nak makan...thanks a lot abah n mama..

5. ayah anda akan sangat sayang pada anda sebab anda adalah anak perempuan last dia yang dia kena protect. selalunya si ayah akan selalu melayan kerenah anak perempuan bongsunya sebab apa saya pun tak tahu. yang saya tahu abah saya memang manjakan saya..hahahaha perasan.
abah saya kena selalu layan permintaan anak perempuan manja dia ni yang pelik-pelik.

contohnya, "abah, isya nak beli benda ni tapi duit tak cukup lah. abah tolong bayar boleh tak?"
dan "abah, isya dah beli broadband ni pakai duit isya, nanti yang tiap-tiap bulan tu abah tolong bayarkan, boleh ?" dan jawapannya selalu YA.

6. bila anda gaduh dengan adik-adik anda yang lelaki, sure yang kamu akan menang walaupun terpaksa dengar leteran dari ibu anda. sama lah dengan saya. saya dan adik lelaki saya selau bergaduh atas sebab yang kecil tapi saya yang selalu menang sebab adik saya sangat suka meletakkan kesalahan dia pada orang lain dan dia kena marah balik..huahuahua....
macam saya pernah nyatakan dulu, dia sangat dengki dengan saya sebab saya selalu dapat semua yang saya nak..


ini adalah sebab mengapa saya rasa seronok jadi anak perempuan bongsu dalam family saya. kalau anda saya tak tahu. saya adalah anak yang sangat banyak terpaksa hadapi kesukaran mungkin sebab itu, abah dan mama serta abang serta kakak saya sangat ambil berat pasal saya. yelahkan, saya selalu sakit, selalu kena buli, dan selalu kena macam-macam oleh orang luar. jadi mereka kenalah jaga saya...(dan ini juga telah buat adik saya dengki)

saya sangat bersyukur ke hadrat ilahi sebab apa yang saya ada hari ini sangat lengkap. keluarga saya yang sempurna, sahabat yang sentiasa bersama, hidup yang saya anggap indah serta kesihatan tubuh badan serta sihat minda dan cergas otak. (maknanya masih waras). saya ada semuanya yang saya nak dalam kehidupan ini.


No comments:

Post a Comment