Wednesday, February 10, 2010

BANGGALAH DENGAN BAHASA KITA...

dari tahun ke tahun, bulan ke bulan, hari ke hari, jam ke jam...ramai penduduk dari luar bandar berhijrah ke bandar-bandar besar seperti kuala lumpur untuk mencari perkerjaan demi sesuap nasi untuk keluarga tercinta...ramai juga yang memperoleh perkerjaan dan di murahkan rezeki dengan gaji yang sepadan dengan usaha serta kerajinan mereka bekerja..tapi ramai juga yang dulunya kata nak cari peluang pekerjaan tapi bila dah terlampau asyik dengan dunia kota besar seperti KL..mereka lupa daratan...malah perkara ini juga terjadi kepada pelajar-pelajar IPTA atau IPTS di ibu negara...mereka seolah -olah terkejut dengan perubahan keadaan yang mereka alami...di kampung mereka hanya melihat bangunan-bangunan rendah, paling tinggi pun 3 atau 4 tingkat, tapi di bandar hampir semuanya bangunan mencakar langit...dan di kampung mereka tidak punya tempat-tempat hiburan seperti panggung wayang, pusat karaoke, pusat membeli-belah yang besar dan lain-lain lagi...tapi di bandar semuanya lengkap ada...ramai juga daripada segelintir mereka lupa bila mereka berjaya..lupa pada kampung..lupa pada keluarga..lupa asal dan usul mereka....


kenapa kenyataan di atas sangat serious...??????



sebenarnya statement or kenyataan tu bukanlah tajuk asal...



topik yang saya nak cakap ialah...
pasal bahasa....


tapi ianya masih lagi berkaitan kalau kita renung sejenak....


kalau ada yang segelintir dari kita ini berasal dari negeri yang mempunyai bahasa loghat tersendiri, pasti akan mengiakan entri saya ini...
contohnya saya sendiri... saya adalah anak jati kelantan...
lahir, membesar dan belajar separuh hidup saya sekarang pun disana.....
sekarang saya sedang belajar di negeri sembilan, negeri yang bersebelahan dengan ibu kota kuala lumpur.....tiap kali masa lapang saya akan turun KL untuk menziarah keluarga ibu saudara saya di ampang...malah setiap kali hujung minggu saya dan kakak saya akan keluar ke bandar...
kami jalan-jalan kat TIMES SQUARE, SUNGEI WANG, SOGO, JLN TAR, OR MID VALLEY....
tapi rata-rata saya pergi mesti akan bertemu dengan orang-orang kelantan...
wah, saya sangat terharu dapat bertemu orang negeri saya....
sangat-sangat bangga kerana ramai rupanya warga negeri kelantan yang berhijrah masih menggunakan bahasa kelantan dalam percakapan mereka....tanpa ada rasa malu dan segan .....
saya pula???????????

agak malu untuk mengatakannya tapi ini adalah perkara sebenar...
saya sangat mengaku saya orang kelantan celup...
maksudnya...abah saya lahir di kuala lumpur dan mama saya orang kelantan...
tapi abah saya membesar di kelantan dan mengaku dia orang kelantan.....
tapi kerana saya adalah celup...percakapan saya agak tidak menunjukkan saya kelantanise...
ada beberapa orang yang bertanya...:

si A: eisya, awak orang mana eak??

eisya: orang kelantan..kenapa tanya?

si A: cakap macam bukan orang kelantan aje....

eisya: (saya yang senyum membalas) biasa je...

****************

Lec B: where you come from?

eisya: I'm from kota bharu kelantan..

Lec B: OoOo....that why you sit with all guys behind...all of you come from same state...

eisya: eeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiii......????????????????

*********************

nasib saya sangat baik apabila roommate saya adalah orang kelantan juga...
malah housemate saya juga ada yang orang kelantan dan kami satu banch...
maknanya kami akan habis sama-sama.....
(sudah lari dari topik)

oklah, sebenarnya saya sudah biasa dengan percakapan KL..
or bahasa pasar ini dengan ajaran secara tidak langsung oleh mama dan abah...
mereka sangat suka membelikan kami adik-beradik buku...
tak kisah lah majalah, novel, komik dan macam-macam bahan ilmiah lagi...
dan dengan secara tidak langsung kami terdedah dengan bahasa pasar dan bahasa seharian melayu yang betul...
dan kami sering menziarahi sanak-saudara abah di KL..
maka akami belajar sedikit sebanyak bahasa orang KL....
selain itu juga, menonton drama serta filem melayu juga bagus untuk belajar bahasa ini....
malah, ada sesetengah bahasa kelantan sendiri saya pun tak faham...

ini bukan menyindir orang kelantan....
bukan...tapi nak menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap
pernyataan yang berbau sinis bila seseorang bercakap bahasa orang KL....
jika ada yang menggunakan bahasa tersebut di kelantan oleh orang kelantan sendiri...
mereka mengatakan botol budu kat rumah diorang akan pecah...
*erti kata lain sangat perasan lah si yang bercakap pada pandangan si pendengar*
hehehe...sanagat terasa...


okaylah...saya pun dah malasa nak cakap panjang lebar lagi...
saya stop dengan...
ucapan maaf kalau sesiapa yang baca entri ini kecik hati....
saya suka menulis apa yang saya rasa betul je...
tak ada niat nak sakitkan or buat sesiapa terasa.....
(walaupun tak ada kena mengena)






No comments:

Post a Comment